Sunday 23 December 2012

Aku ingin Jadi 'Orang Seni'

Lots of fun with them...

Alhamdulillah. Seronok rasa hati apabila dapat berjumpa kembali dengan teman-teman lama. Huhu. Banyak kenangan lama kembali menerjah minda ini. Pengalaman berbuka puasa beramai-ramai dalam dewan makan, menghadiri kelas persediaan dan tidak kurang juga beberapa adegan nakal yang sengaja tidak ku coretkan, biarlah rahsia. Sememangnya, zaman persekolahan sangat memberi kesan kepada personaliti diri kita walaupun ianya bukanlah suatu yang mesti, tetapi pengaruhnya cukup dominan. Adik-adik yang masih di alam persekolahan, hargailah zaman keemasan itu, carilah sebanyak mana pengalaman, insya Allah, ia berguna di masa depan.


Masing-masing dah makin juruh da..:)

Kebanyakan daripada mereka telah banyak berubah, sekurang-kurangnya dari sudut pemikiran dan perwatakan, tidak kurang juga dari sudut fizikal (menjadi lebih berisi). Huhu. Berkongsi cerita dengan mereka seakan-akan memberi kesedaran kepada aku bahawa dunia ini dipenuhi dengan manusia pelbagai ragam, minat dan latar belakang. Aku seakan tersedar dari lena yang panjang bahawa setiap seorang daripada manusia itu istimewa dengan ciri-ciri yang tersendiri. Ada yang begitu sensitif dengan bab politik, ada yang tidak habis bercerita tentang perempuan dan tidak kurang juga ada yang samar (blur) dalam segala jenis topik perbualan. Namun, semuanya perlu diraikan.

Ini semua ajaran Rasul junjungan. Kalau tidak percaya, mengapa Rasulullah memberi jawapan yang berbeza kepada para sahabat yang bertanya tentang amalan yang terbaik dalam Islam? Halusnya tarbiyah dan mesej yang Rasulullah nak sampaikan. Nasihat yang disampaikan memadai pencapaian pemikiran, tahap ilmu dan mujahadah para sahabat (mad'u) seterusnya memberi hikmah yang lebih besar bahawa Islam agama yang tidak pernah menyusahkan.

Perkara ini bukan perkara baru. Seni menghadapi manusia telah lama ditekankan oleh Rasululllah.
Ibarat kita memelihara seekor ikan. Andaikata kita memberinya makanan kucing, tentulah si ikan tidak berselera dan mungkin mati kelaparan.

Begitulah pentingnya mengenali mad'u kita.

Buat dai'e di luar sana, bergaullah dengan mad'u anda, rendahkan diri anda demi sebuah matlamat yang cukup-cukup tinggi iaitu mardhotillah. Kenalilah mereka.

Moga aku juga diberi kesempatan untuk menguasai 'seni' ini. Biiznillah...

No comments:

Post a Comment